Het is di sep 07, 2010 7:10 am

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: airco laguna
BerichtGeplaatst: zo nov 29, 2009 11:19 pm 

Aangezien ik al een tijdje met een airco rondrijdt die niet werkt, vond ik het gisteren de moment om der eens wat gas bij te steken, ook al zijn de "zomerse temperaturen" voor een tijdje gedaan.

Ik zocht naar de 2 vulaansluitingen, maar heb er maar eentje gevonden. Na wat google'en, heb ik vernomen dat de laguna blijkbaar maar 1 vulaansluiting heeft. Maar hoe kan 1 aansluiting een hoge EN een lagedruk-aansluiting vervangen?:s:s

is de airco dan vulbaar met een gewoon airco-toestel of ben je eigenlijk al verplicht om der mee naar een renault-garage te rijden?
Blijkbaar past men bij de audi A4 hetzelfde systeem toe.
Als iemand hier een antwoord op weet, laat maar iets horen
grtz Pieter

Profiel  

Berichttitel: Re: airco laguna
BerichtGeplaatst: di dec 01, 2009 12:46 am 

Bij het verlies van koelgas moet men eerst kijken waar het lek zit.
Bij een voertuig met airco kan een klein lek al snel groot worden vanwege de trillingen onder de motorkap.
Het bijvullen van koelgas kan zeker langs één nippel van de installatie (lage druk zijde).
Maar voor het vullen moet eerst alle resterende freon uit de installatie en dan moet de installatie aan de vacuumpomp gehangen worden
om al de lucht en vocht te verwijderen.
Vervang tijdig de interieur-(pollen)filter.
En als laatste moet men zeker zijn van de JUISTE hoeveelheid koelgas,"bijvullen" is dus uit den boze !!!
Enkel dan is men zeker van een goede en juiste werking van de airco.

?? Wat bedoel je eigenlijk met "gewoon airco toestel" ?? toch niet het materiaal wat we gebruiken voor airco's in woningen of kantoren ?

grtjs Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 06, 2009 2:09 am 

De meeste aircostations die ik ken hebben een automatische cyclus (dus eerst reclaimen, vacuum trekken en dan vullen)
Dit gebeurd dus allemaal via die ene nippel.

ivm je lek op te sporen is het inderdaad beter van eerst ff wat gas op te zetten (een 300gr) en dan het lek te zoeken.

eerst zoeken naar een lek zonder gas op je systeem is in veel gevallen niet mogelijk.

nog ff een opmerking ivm de pollenfilter, deze heeft niets te maken met de werking van het aircosysteem he maar enkel met het debiet aan lucht dat in het interieur wordt geblazen.

sorry da ik ook deze opmerking moet geven maar als er een klein lek is dan wil dat niet zeggen dat deze groter zal worden, die kan ook klein blijven aangezien niet alle onderdelen gevoelig zijn aan trillingen.

Laguna II Ph II 2.0DCI

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 8:04 pm 

Bij de meeste merken die ik ken, zijn er 2 nippels.
In de garage waar ik werk is het toestel om bij te vullen geschikt voor airco's met 2 aansluitingen.
Zo worden de olie en het gas apart toegevoegd. de olie onder lage druk en het gas onder hogere druk.
Dus het systeem waar ive het over heeft is nieuw voor mij, maar is dus ook van toepassing bij de laguna.
Ik zal hem best eens binnen doen bij renault garage dan, al dacht ik het eerst zelf te doen. Want de airco is al stuk van toen mijn ouders er nog mee reden.

Het kan even goed zijn dat er een probleem is met de compressor. Als de airco oplag, klonk er soms een metaal-achtig geknars vanuit de motorkap, dat evenredig met het toerental opging. Ik dacht eerst dat het iets in de motor was, maar bij het uitschakelen van de arico was het gedaan, dusja.. dit probleem deed zicht wel maar zelden voor.
Op deze moment niet echt airco nodig :D !
Toch bedankt voor de reacties!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]